• Lata doświadczeń w biznesie
img

Czy muszę używać oleju producenta? (Dlaczego powinieneś)

Nowoczesny pojazd jest zaprojektowany tak, aby mógł przejechać wiele kilometrów, jeśli się o niego odpowiednio dba. Jedną z takich części, o które należy dbać, jest silnik, który wymaga określonego rodzaju oleju, aby działał jak najlepiej. Ale czy aby uzyskać najlepsze wyniki, trzeba stosować olej producenta?

Nie ma obowiązku stosowania oleju producenta, ale jest to wysoce zalecane. Możesz kupić olej silnikowy innej marki, jeśli będziesz przestrzegać wymaganych specyfikacji i norm dla swojego silnika. Normy te można znaleźć w instrukcji naprawy.

Chociaż w kwestii rodzaju oleju zawsze warto stosować się do zaleceń producenta, należy jednak pamiętać o pewnej elastyczności. Przyjrzymy się normom dotyczącym olejów silnikowych, dowiemy się więcej o wymaganiach producenta i pomożemy wybrać odpowiedni typ oleju do Twojego pojazdu.

Spis treści show Normy dotyczące olejów silnikowych 1. SAE 2. API 3. ILSAC 4. ACEA Wymagania producenta dotyczące olejów Zalecenia producenta oleju i gwarancja

Normy dotyczące olejów silnikowych

1. SAE

SAE to skrót od Society of Automotive Engineers (Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji). Określa ona klasę lepkości, na którą należy zwracać uwagę.

Klasa lepkości określa, jak dobrze olej przepływa w różnych temperaturach. Nowoczesny silnik, który został zbudowany z zachowaniem ścisłych tolerancji, wymaga cieńszego oleju, który dobrze przepływa w niskich temperaturach, ale zachowuje lepkość również w wysokich temperaturach. Z tego powodu wiele późniejszych modeli silników wymaga obecnie oleju silnikowego 0W-20.

RELATED: Co oznacza skrót SAE dla oleju silnikowego?

2. API

API to skrót od American Petroleum Institute (Amerykański Instytut Naftowy). Kategorie API obejmują wiele różnych testów, które pokazują, w jaki sposób olej może czyścić, smarować i chronić elementy silnika.

Kiedy po raz pierwszy produkowano samochody, wymagano, aby olej posiadał klasyfikację użytkową API SA. Później pojawiły się nowe klasyfikacje, takie jak SB, SC i SD. Klasyfikacje te rozwijały się dalej, pomijając SI i SK.

Zakup oleju API SA oznaczałby, że jest on przeznaczony specjalnie do pojazdów wyprodukowanych przed rokiem 1920.

Nowoczesne oleje silnikowe powinny być oznaczone symbolem SN, ale można znaleźć starsze typy, więc należy zachować ostrożność. Jeśli potrzebujesz czegoś wcześniejszego, nie powinieneś płacić za to dużo więcej.

RELATED: 6 najlepszych olejów silnikowych do silników o dużym przebiegu

3. ILSAC

Normy Międzynarodowego Komitetu Normalizacji i Zatwierdzania Środków Smarnych (ILSAC) są bardzo podobne do norm API. Choć obie te normy funkcjonują równolegle, to w przypadku tych norm wprowadzono pewne uaktualnione standardy dotyczące wydajności paliwowej.

Najnowszą klasyfikacją ILSAC jest GF-5. W połączeniu z oznaczeniem API SN olej spełnia wymagania większości głównych producentów dotyczące stosowania w silnikach benzynowych.

4. ACEA

Normy Stowarzyszenia Europejskich Konstruktorów Samochodów (Association des Constructeurs Européens d'Automobile - ACEA) są stosowane w pojazdach europejskich. Ogólnie rzecz biorąc, są one znacznie bardziej rygorystyczne niż normy ILSAC czy API.

Obecnie ACEA wyznacza klasę C do stosowania w silnikach gazowych wyposażonych w katalizator lub lekkich silnikach wysokoprężnych. Dodatkowo, E jest najlepszy dla silników wysokoprężnych pracujących pod dużym obciążeniem.

Wymagania producentów olejów

Oprócz norm określonych przez powyższe wytyczne branżowe, większość producentów pojazdów ustala własne specyfikacje. Producenci samochodów stosują własne, zastrzeżone metody testowania, aby zapewnić, że olej spełnia wymagania silnika.

Normy te można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu. Nigdy nie używaj oleju, który nie spełnia tych norm, a także wytycznych SAE, API i innych.

Załóżmy, że jeździsz pojazdem GM z 2011 r. lub nowszym. Producent Twojego Chevy, GMC, Buick lub Cadillaca wymaga, aby olej spełniał specyfikacje Dexos1 (gaz) lub Dexos2 (olej napędowy). Specyfikacje te zostały opracowane przez GM w celu spełnienia wymagań rządowych dotyczących emisji i zużycia paliwa.

Innym przykładem wymagań producentów dotyczących oleju może być typ oleju stosowany w samochodach ciężarowych z silnikiem Diesla. Aby zapewnić integralność silnika, należy wybrać formułę zalecaną przez producenta.

Pewne wytyczne można również znaleźć w przypadku pojazdów europejskich, takich jak Volkswagen, Mercedes-Benz, BMW i Audi. Normy producentów samochodów obowiązują nie tylko w Europie, ale także dla pojazdów jeżdżących po ulicach Ameryki.

Zalecenia producenta dotyczące oleju a gwarancja

Czy stosowanie niewłaściwego oleju silnikowego powoduje utratę gwarancji fabrycznej? To zależy. Normy, które przedstawiliśmy powyżej, stale ewoluują i zmieniają się w miarę rozpoznawania nowych potrzeb.

Współczesne pojazdy najlepiej pracują na pół- lub w pełni syntetycznych olejach silnikowych. Należy upewnić się, że olej ten spełnia wszystkie niezbędne wymagania określone przez producenta samochodu. Nieprzestrzeganie tych zaleceń może doprowadzić do uszkodzenia lub zużycia silnika, które nie będzie objęte gwarancją.

Nie trzeba jednak kupować oleju sprzedawanego przez producenta samochodu. Wybrany olej musi po prostu spełniać te same normy. W większości przypadków istnieje kilka marek olejów, które będą pasować do danego pojazdu, ale obowiązkiem użytkownika jest sprawdzenie ich właściwości.

W razie wątpliwości najlepiej skontaktować się z lokalnym dealerem, aby uzyskać więcej wskazówek. Dział serwisowy powinien dysponować listą olejów silnikowych, które są kompatybilne z silnikiem Twojego pojazdu. Uzyskanie tych informacji gwarantuje również, że nie zostanie unieważniona gwarancja.

Krzysztof Arczewski

Redakcja auto-partners.pl

Zobacz również