• Lata doświadczeń w biznesie
img

Technologia i-VTEC: Mistrzowskie dzieło innowatorów Hondy

Japoński producent samochodów, Honda jest obecny na krajowym rynku motoryzacyjnym od ponad dekady i stopniowo świadkiem jego znaczenia wśród potencjalnych nabywców. Obecnie, producent samochodów jest wymieniony w 5 najlepszych najbardziej udanych producentów samochodów w Indiach, konkurując z takimi jak Maruti Suzuki i Hyundai. Istnieje kilka czynników, które przyczyniły się w tym wiarygodnym wizerunku producenta samochodów, począwszy od technologii do projektów i unikalnych innowacji. Wśród tych aspektów, jeden główny powód, który zapewnił impuls w rozwoju firmy jest jej technologia silników i-VTEC. Legendarny i-VTEC jest stosowany w wersjach benzynowych modeli Hondy i jest uznawany za wzorcowe osiągi na drodze.

honda

Technologia i-VTEC: Arcydzieło stworzone przez innowatorów Hondy

Krótkie wprowadzenie do historii

W celu poprawy wydajności swoich silników, Honda opracowała unikalny system VTEC - skrót od angielskiej nazwy Variable Valve Timing and Lift Electronic Control. Wykorzystywał on profile dwóch wałków rozrządu i monitorował otwarcie zaworów wydechowych oraz zaworów wlotu powietrza i paliwa w zależności od prędkości obrotowej silnika. Technika ta została po raz pierwszy zastosowana w sportowym motocyklu firmy, Hondzie CBR400, jako HYPER VTEC. Wkrótce firma zaznaczyła pojawienie się silnika DOHC (Double Overhead Camshaft) VTEC w swoim samochodzie Integra. Na początku lat dziewięćdziesiątych, technologia ta pozostała niezauważona, aż do momentu, gdy Honda Acura Integra GS-R została wprowadzona na rynek z silnikiem DOHC VTEC. Był on wyposażony w 1,7-litrowy młyn, który osiągał moc 160 KM przy ograniczeniu obrotów do 8000 obr/min.

W połowie lat 90-tych ten sam silnik trafił pod maskę Hondy Integra Type R po drobnych przeróbkach, a wyniki były zdumiewające. Samochód produkował 197 KM mocy, czyli o wiele więcej niż jakikolwiek inny samochód sportowy obecny w tamtych czasach. Przez lata w systemie VTEC wprowadzono wiele zmian, a najważniejszą z nich był system i-VTEC (gdzie I oznaczało inteligentny). Technologia ta wykorzystywała zmienną kontrolę faz rozrządu (VTC), aby zapewnić doskonałe wyniki. To był pierwszy świadkiem w serii K 4-cylindrowych młynów firmy i oznaczony jego oficjalny debiut w USA pod maską Honda CR-V.

i-VTEC w Indiach

W Indiach, technologia i-VTEC została po raz pierwszy wprowadzona pod maskę kultowego sedana firmy - Hondy City. Połączono ją z silnikiem o pojemności 1,5 litra, który mógł rozwijać moc ponad 110 KM i szczytowy moment obrotowy ponad 140 Nm. Te liczby były wielkim wydarzeniem na indyjskim rynku samochodowym, a jeszcze bardziej zaskakująca była oszczędność paliwa tego silnika. Silnik ten osiągnął w testach Automotive Research Association of India (ARAI) przebieg ponad 16 kmpl. Wkrótce i-VTEC zadebiutował również w innych samochodach, takich jak Honda Accord, Jazz, CR-V oraz niedawno wprowadzone Brio i Amaze.

Technologia ta zdobyła wiele wyróżnień na poziomie globalnym i krajowym, i nadal elate firmy rozległe fan following. Auto eksperci uważali, że w ciągu ostatnich kilku lat, gdy samochody z silnikami wysokoprężnymi ogromnie zdominował indyjskich drogach, to Honda modele benzynowe, które zostały jeszcze zakupione w dużej mierze. Metodologia i-VTEC był wyraźny innowacji z firmy zbiorników myśli i w nadchodzącej przyszłości zbyt, to będzie z pewnością dostarczanie, jeśli nie podobne następnie, lepszą wydajność.

Dowiedz się więcej na https://autodetailing.edu.pl/.

Mariusz Stańczyk

Redakcja auto-partners.pl

Zobacz również