• Lata doświadczeń w biznesie
img

Jak działa zbiornik przelewowy płynu chłodzącego chłodnicę

Jest to jeden z najbardziej dogłębnych przewodników na temat układu chłodzenia Twojego pojazdu, z jakim kiedykolwiek się zetkniesz. Postanowiliśmy nie tylko wyjaśnić, jak działa sam zbiornik przelewowy, ale także jak współpracuje on z innymi elementami silnika.

Jeśli się spieszysz, nie krępuj się przeskoczyć do odpowiedniego podtytułu, ale wiedz, że bardzo się na Ciebie zdenerwujemy, jeśli to zrobisz. ????

Spis treści pokaż Układ chłodzenia Jak działa zbiornik przelewowy płynu chłodzącego chłodnicy? Płyn chłodzący Pompa wody Korek chłodnicy Podsumowanie

Układ chłodzenia

Jak już zapewne wiesz, silnik podczas jazdy nagrzewa się niewiarygodnie. Tak bardzo, że niektóre części układu wydechowego mogą świecić na pomarańczowo!

Dlatego Twój samochód potrzebuje systemu, który zapewni skuteczne chłodzenie. Musi on odprowadzać ciepło wytwarzane przez silnik, aby zapobiec jego przegrzaniu.

W tym właśnie miejscu znajduje się układ chłodzenia. Zadaniem układu chłodzenia pojazdu jest po prostu chłodzenie silnika poprzez odprowadzanie wytwarzanego przez niego ciepła. Gdy silnik obraca się i nagrzewa, płyn chłodzący, który przepływa przez silnik i wokół niego, odbiera to ciepło i przenosi je do przedniej części samochodu, gdzie jest chłodzone przez chłodnicę i wentylatory chłodzące.

Ten niesamowity element konstrukcyjny ma za zadanie utrzymywać temperaturę pracy silnika na stałym poziomie 90 stopni Celsjusza, niezależnie od tego, czy jedziesz autostradą, czy stoisz w korku. I naprawdę świetnie sobie z tym radzi.

Jak działa zbiornik przelewowy płynu chłodzącego chłodnicę

Zbiornik przelewowy płynu chłodzącego chłodnicy działa w ten sposób, że napełnia się go płynem chłodzącym, gdy ciśnienie w układzie chłodzenia jest zbyt wysokie, i wypompowuje z niego płyn chłodzący, gdy w układzie jest zbyt niskie ciśnienie. W zależności od ciśnienia płyn chłodzący jest przenoszony tam i z powrotem między zbiornikiem a układem chłodzenia.

Aby układ chłodzenia działał skutecznie, musi być szczelnie zamknięty. Zapobiega to powstawaniu nieszczelności, a także przedostawaniu się do układu chłodzenia zanieczyszczeń i brudu.

Taka konstrukcja działa dobrze, o ile płyn chłodzący nie nagrzewa się zbyt mocno. Gdy płyn chłodzący się nagrzewa, rozszerza się. Jednak w szczelnym układzie nie ma miejsca na rozszerzanie się płynu. Może to powodować problemy, ponieważ zbyt wysokie ciśnienie w układzie może spowodować szybsze wrzenie płynu i jego przebicie przez słabe punkty układu.

Jest to powód, dla którego musimy mieć zbiornik przelewowy , ponieważ ciśnienie w przewodach płynu chłodzącego wzrasta z powodu podgrzewania i rozszerzania się roztworu płynu chłodzącego. Rozprężony czynnik chłodzący musi mieć gdzie odpłynąć. Płyn, który nie mieści się już w głównym układzie chłodzenia, jest przepuszczany do zbiornika przelewowego, gdzie jest przechowywany do czasu obniżenia temperatury płynu chłodzącego silnik. Gdy płyn chłodzący zaczyna się ochładzać, kurczy się i zwiększa ilość miejsca w układzie chłodzenia. Kurczenie się płynu chłodzącego powoduje powstanie podciśnienia, które powoduje wciągnięcie dodatkowego płynu chłodzącego przechowywanego w zbiorniku przelewowym z powrotem do głównego układu chłodzenia.

Dlatego zbiornik przelewowy służy jako naczynie wzbiorcze, które umożliwia rozszerzanie i kurczenie się mieszaniny płynu chłodzącego w miarę jego podgrzewania i chłodzenia, bez nadmiernego zwiększania ciśnienia i uszkadzania układu chłodzenia.

Płyn chłodzący

Płyn chłodzący składa się z mieszaniny wody i środka zapobiegającego zamarzaniu. Woda jest bardzo dobra, ponieważ spełnia swoje zadanie i jest łatwo dostępna w razie nagłej awarii. Aby jednak poprawić właściwości wody, dodaje się do niej także środek zapobiegający zamarzaniu. Jak sama nazwa wskazuje, pomaga on zapobiegać zamarzaniu wody w niższych temperaturach, gdy pojazd nie jest używany, obniżając jej temperaturę zamarzania. Zapobiega on jednak również wrzeniu wody i podnosi jej temperaturę wrzenia o kilka stopni.

W mieszaninie płynu chłodzącego do Twojego pojazdu znajduje się również formuła chroniąca przed rdzą, której zadaniem jest zapobieganie korozji i rdzewieniu wewnętrznych elementów układu chłodzenia na skutek działania wody.

Najlepszą cechą tego układu chłodzenia jest możliwość jego dostosowania. Jeżeli pojazd jest wyposażony w zawór EGR, to często będzie on chłodzony za pomocą płynu chłodzącego silnika. To samo dotyczy niektórych turbosprężarek.

Ciepło zgromadzone w mieszaninie płynu chłodzącego może być również wykorzystane do ogrzewania wnętrza pojazdu za pomocą matrycy nagrzewnicy. Dzięki temu jest to bardzo wydajne ogrzewanie, ponieważ do ogrzania się wykorzystuje się ciepło odpadowe.

Pompa wodna

Jedynym problemem tego systemu jest ciepło, które jest odbierane z silnika, a które musi się gdzieś podziać. Ale w jaki sposób płyn chłodzący przemieszcza się z jednej części silnika do drugiej? Za pomocą pompy wodnej. Zazwyczaj pompy wodne są napędzane albo przez pasek napędu pomocniczego, albo przez pasek rozrządu. Na tylnej stronie pompy znajduje się koło pasowe ze śmigłem, które przepycha płyn chłodzący wokół silnika i przewodów chłodnicy.

Układ chłodzenia jest całkowicie uszczelniony, więc pompa wodna nie musi pracować zbyt intensywnie, aby zapewnić obieg płynu chłodzącego.

Pompa wodna jest głównym elementem zapobiegającym przegrzaniu płynu chłodzącego. Przepycha ona gorący płyn z wnętrza silnika do chłodnicy znajdującej się z przodu silnika, gdzie płyn jest schładzany przez wentylatory lub napływające powietrze. Chłodna ciecz jest następnie gotowa do ponownego wprowadzenia do obiegu silnika, aby odprowadzić więcej ciepła, a proces ten powtarza się nieustannie podczas pracy silnika.

Jeżeli z jakiegokolwiek powodu pompa wodna przestanie działać, płyn chłodzący będzie się przegrzewał, zacznie wzrastać jego ciśnienie i wrzeć. Prowadzi to do przegrzania silnika, ponieważ pojazd spuszcza gotujący się płyn chłodzący, przez co pozostaje mniej płynu chłodzącego do chłodzenia silnika.

Korek chłodnicy

Korek ciśnieniowy chłodnicy to nienazwany bohater układu chłodzenia, który działa razem ze zbiornikiem przelewowym. Wiele osób uważa, że korek chłodnicy to po prostu przykręcana pokrywa chłodnicy, ale to o wiele więcej.

Wewnątrz korka chłodnicy znajduje się zawór sprężynowy. Gdy temperatura płynu chłodniczego wzrasta, a ciśnienie wewnątrz powoduje jego rozszerzenie, zawór w korku otwiera się, umożliwiając spłynięcie nadmiaru płynu do zbiornika przelewowego. Zawór ten pozwala na utrzymanie ciśnienia w układzie chłodzenia, ale zapobiega nadmiernemu wzrostowi ciśnienia w układzie, a tym samym przegrzaniu.

Podsumowanie

No i proszę. Przejrzysty przewodnik nie tylko po tym, jak działa zbiornik przelewowy, ale także po co się go ma i jak współpracuje z innymi elementami układu chłodzenia silnika.

Układ chłodzenia Twojego pojazdu jest naprawdę niesamowitym dziełem inżynierii, które zostało starannie zaprojektowane, aby było wydajne i skuteczne w swoich zadaniach.

Mamy nadzieję, że ten poradnik odpowiedział na wszelkie pytania i można do niego wracać w razie potrzeby.

Robert Pękala

Redakcja auto-partners.pl

Zobacz również